Interview met Nathalie Pagie

28-02-2021

'Stephen King blies me van mijn sokken'


Nathalie Pagie is thrillerschrijver, bekend van de spannende serie over Tara en Diego en van de Scandi-thrillers IJsengel, Noordkaap en Helsinki. Ook schreef ze een aantal korte verhalen. Twee maal won ze de Thrillzone Award voor Beste Nederlandse Thriller. Leuk Lezen is nieuwsgierig naar deze auteur en stelde haar de volgende vragen:


Waarom ben je beginnen schrijven en wanneer?

De liefde voor tekst en taal zat er bij mij als kind al in. Ik las altijd al graag, vooral thrillers. Na mijn studie Journalistiek heb ik onder meer als tekstschrijver gewerkt. Ik ben een laatbloeier; pas rond mijn dertigste ontstond het idee zelf een boek te gaan schrijven, een thriller uiteraard. Dat is gelukt; DE TONEELCLUB werd meteen uitgegeven door de gerenommeerde uitgeverij Meulenhoff-Boekerij en de rest volgde vanzelf. Zo gemakkelijk kan het blijkbaar soms gaan. Of anders gezegd: het moest zo zijn. Er is voor mij geen leuker vak.

Kan je ons iets meer vertellen over jouw boek(en)?

Ik schrijf thrillers die zich stuk voor stuk in een ander land afspelen. Zo krijgt de lezer steeds een nieuw decor voorgeschoteld. Vier van mijn boeken zijn onderdeel van een reeks over twee journalisten, Tara & Diego. Zij trekken erop uit voor hun werk en raken steeds weer betrokken bij allerlei duistere zaken, waarbij mensen in nood verkeren. Samen tackelen zij elk probleem. Ik vind het een heerlijk duo en hoop nog veel avonturen met hen te beleven. Tot nu toe verschenen zij in PARADIJSVOGELS (op Aruba), CASA FAMILIA (Andalusië), RIO GRANDE (Mexico) en DE TRIP (Hawaii).

Daarnaast schrijf ik standalones, de laatste drie spelen zich af in Scandinavië: IJSENGEL in Zweden, NOORDKAAP in Noorwegen en HELSINKI in Finland. Drie totaal verschillende stories, maar alle drie razend spannend, ijskoud en een tikje bizar.

Hoe kom je aan de namen van je personages en baseer je jouw personages op mensen uit je omgeving?

Die namen verzin ik, dat vind ik een leuk onderdeel van het proces. Ze moeten aansprekend zijn, een tikje anders dan doorsnee, niet te moeilijk om te onthouden en ook verschillend van elkaar, zodat de lezer de personages niet door elkaar haalt.

Mijn personages zijn altijd mengelmoesjes van mensen die ik ken, beroemdheden, filmpersonages, ofwel alle mensen die ik tegenkom, of dat nu bij de bakker is, of op tv. Van iedereen neem ik wat mee, een uiterlijk kenmerk, een manier van spreken, een eigenaardigheid. Ik scan er niet bewust op, dat gaat gewoon vanzelf.

Een enkele keer, als een personage zeer herkenbaar is, vraag ik aan die persoon of ze akkoord gaan om mee te spelen in mijn verhaal. Dat is bijvoorbeeld het geval geweest bij Marieke, in De Campus. Dat is een vriendin van mij en zij vond het gelukkig erg leuk.

Welke auteur is je grote voorbeeld en waarom?

Dat is en blijft Stephen King. Hij is de eerste die me van mijn sokken blies, met The Shining, dat ik in het Engels las. Een verhaal, waarvan je weet dat er dingen in gebeuren die in het echt niet kunnen, maar waarin je toch volledig opgaat. Dat is de verdienste van de schrijver. Ik heb niet al zijn werk gelezen, het is erg veel, maar van Het Instituut en Als het Bloedt, zijn twee laatste, heb ik weer zeer genoten.

Zou je ooit samen met een andere auteur een boek willen schrijven en met wie?

Op mijn opleiding Journalistiek heb ik wel eens samen artikelen moeten schrijven en daar was ik niet bepaald fan van. Ieder heeft toch zijn eigen aanpak, stijl en tempo. Ik denk dat ik er ook te eigenwijs voor ben 😊

Heb je al een nieuw project in de maak?

Zeker, momenteel schrijf ik aan mijn tiende thriller, die zich afspeelt in Noord-Brabant, mijn eigen provincie. Het gaat over een vrouw die tegen wil en dank in de criminaliteit belandt en dat nog leuk vindt ook. Verder volg ik de opleiding Scenarioschrijven in Amsterdam (momenteel online, vanwege Corona). Daarin leer ik te schrijven voor tv en bios, een nieuwe tak van sport waar ik veel energie van krijg.

Zou je het eventueel zien zitten om ergens een meet en greet te houden?

Natuurlijk! Dat is wat ik veel doe, tussen het schrijven door. Ik vind het erg leuk lezers te ontmoeten en met hen over boeken te praten. Dat is toch een mooie tegenhanger van het in mijn eentje achter de computer zitten. In de acht jaar dat ik nu schrijf, heb ik al veel boekhandels bezocht. Vanwege Corona is een aantal signeersessies en lezingen uitgesteld. Ik hoop dat ze snel weer door kunnen gaan.

Heb je een favoriete plek om te schrijven?

Mijn tuinhuis is mijn favoriete schrijfplek. Een huisje van hout achterin onze tuin. Daar kan ik me afsluiten voor de rest van de wereld (en voor mijn huishouden 😉). Het is er stil, het ruikt er naar hout en ik ben er alleen met mijn personages. Enig nadeel is dat het er erg koud is, maar dat los ik op met dekentjes, een elektrische voetenwarmer en thee.


Ik wens alle leden en bezoekers van Leuk Lezen veel leesplezier. Denk bij het bestellen van je boeken ook aan je lokale boekhandelaar, die kan onze steun goed gebruiken! #steunjeboekhandel Tot ziens! Nathalie Pagie


Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin